Syarat
Penyertaan
EduChamp Challenge
- Kaedah PdP yang dipertandingkan mestilah berkaitan penambahbaikan proses atau bahan PdP.
- Kaedah PdP merangkumi pedagogi yang inovatif, pentaksiran alternatif dan persekitaran pembelajaran kondusif dan interaktif.
- Kaedah PdP yang dihasilkan adalah asli dan unik dan bebas daripada unsur plagiat.
- Kaedah PdP tersebut hendaklah telah dilaksanakan dan mendapat bukti melalui maklum balas pelajar akan keberkesanannya.
- Pertandingan boleh disertai oleh staf pensyarah/pelajar secara individu mahupun berkumpulan.
- Kombinasi pensyarah, staf dan pelajar adalah dibenarkan.
- Peserta boleh mengemukakan lebih daripada satu penyertaan.
- Sebarang bahan pertandingan adalah bebas daripada unsur-unsur yang melanggar etika dan peraturan Universiti, atau sebarang isu yang boleh mendatangkan mudarat kepada warga Universiti dan umum.
- Penyertaan semula adalah dibenarkan kecuali kepada pemenang (gold/bronze/silver) INTELEC2023 dan Academia Fiesta 2024.
- Penganjur berhak menolak sebarang penyertaan yang dianggap tidak bersesuaian.
Inovasi PdP
- Hasil inovasi yang dipertandingkan mestilah berkaitan penambahbaikan proses atau bahan PdP.
- Inovasi yang dihasilkan adalah asli dan unik dan bebas daripada unsur plagiat.
- Inovasi tersebut hendaklah telah dilaksanakan dan mendapat bukti melalui maklum balas pelajar akan keberkesanannya.
- Pertandingan boleh disertai oleh staf pensyarah/pelajar secara individu mahupun berkumpulan.
- Kombinasi pensyarah, staf dan pelajar adalah dibenarkan.
- Inovasi yang dihasilkan hendaklah memberi faedah yang jelas dari segi meningkatkan kualiti proses atau bahan PdP di peringkat pengajian tinggi.
- Peserta boleh mengemukakan lebih daripada satu penyertaan.
- Sebarang bahan pertandingan adalah bebas daripada unsur-unsur yang melanggar etika dan peraturan Universiti, atau sebarang isu yang boleh mendatangkan mudarat kepada warga Universiti dan umum.
- Penyertaan semula adalah dibenarkan kecuali kepada pemenang (gold/bronze/silver) INTELEC2023 dan Academia Fiesta 2024.
- Penganjur berhak menolak sebarang penyertaan yang dianggap tidak bersesuaian.
MOOC Challenge
- Terbuka kepada staf USM.
- MOOC boleh dibangunkan daripada kursus yang diajar di USM mahupun kursus bebas.
- MOOC yang dibangunkan di platform OpenLearning layak menyertai pertandingan ini.
- MOOC dibangunkan secara individu atau berkumpulan.
- Kombinasi pensyarah dan staf adalah dibenarkan.
- Peserta boleh mengemukakan lebih daripada satu penyertaan.
- Sebarang bahan pertandingan adalah bebas daripada unsur-unsur yang melanggar etika dan peraturan Universiti, atau sebarang isu yang boleh mendatangkan mudarat kepada warga Universiti dan umum.
- Penyertaan semula adalah dibenarkan kecuali kepada pemenang (gold/bronze/silver) INTELEC2023 dan Academia Fiesta 2024.
- Penganjur berhak menolak sebarang penyertaan yang dianggap tidak bersesuaian.
MC Challenge
- Terbuka kepada staf USM.
- MC dibangunkan daripada kursus yang diajar di USM mahupun kursus bebas.
- MC yang dibangunkan dan ditawarkan di platform OpenLearning.
- MC dibangunkan secara individu atau berkumpulan.
- Kombinasi pensyarah dan staf adalah dibenarkan.
- Peserta boleh mengemukakan lebih daripada satu penyertaan.
- Sebarang bahan pertandingan adalah bebas daripada unsur-unsur yang melanggar etika dan peraturan Universiti, atau sebarang isu yang boleh mendatangkan mudarat kepada warga Universiti dan umum.
- Penyertaan semula adalah dibenarkan kecuali kepada pemenang (gold/bronze/silver) INTELEC2023 dan Academia Fiesta 2024.
- Penganjur berhak menolak sebarang penyertaan yang dianggap tidak bersesuaian.
Penganjur berhak menolak sebarang penyertaan yang dianggap tidak bersesuaian.
Kriteria Penilaian
-
EduChamp Challenge
- Rasional - Apakah isu/permasalahan utama yang menggerakkan pemikiran dan reka bentuk semula?
- Pendekatan - Apakah pendekatan/pemikiran dan reka bentuk semula yang digunakan?
- Keterlibatan Pelajar - Bagaimana pelajar terlibat dalam pengalaman pembelajaran bermakna?
- Impak/Keberkesanan Projek - Apakah impak utama ke atas pengalaman pembelajaran dan pencapaian pembelajaran pelajar?
-
Inovasi PdP
- Isu dan nilai tambah dalam pengajaran & pembelajaran
- Keaslian dan kreativiti
- Kegunaan dan praktikaliti
- Potensi komersial / pengiktirafan
- Bukti (contohnya, gambar, artikel surat khabar, jurnal dll)
- Pembentangan dalam bentuk video
-
MOOC dan MC Challenge
- Faktor WOW
- Relevan
- Ketelitian
- Berasaskan Kompetensi
- Fleksibiliti
- Kebolehcapaian